Zachodnia obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego


Zachodnia obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego jest dwujezdniową trasą, która stanowi istotny element infrastruktury drogowej regionu. Jest częścią drogi ekspresowej S3 oraz trasy europejskiej E65, co podkreśla jej znaczenie zarówno lokalne, jak i międzynarodowe.

Ta obwodnica, która okrąża miasto Gorzów Wielkopolski od strony zachodniej i południowej, jest obwodnicą pozamiejską, która ma na celu zapewnienie lepszej komunikacji oraz redukcję ruchu tranzytowego w obrębie samego miasta.

Ważnym aspektem tej trasy są trzy węzły drogowe, a mianowicie: Gorzów Wielkopolski Północ, Gorzów Wielkopolski Zachód, oraz Gorzów Wielkopolski Południe, które umożliwiają łatwe połączenia z innymi szlakami drogowymi.

Warto również zaznaczyć, że otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 9 października 2017 roku, co znacząco wpłynęło na zwiększenie przepustowości tej ważnej arterii komunikacyjnej.

Przebieg drogi

Obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego, będąca kluczowym odcinkiem drogowym, posiada strategiczną rolę w komunikacji regionu. W jej przebiegu możemy wyróżnić trzy istotne węzły drogowe, które znajdują się od strony północnej.

  • Gorzów Wielkopolski Północ (wcześniej Małyszyn) – ten węzeł drogowy znajduje się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 130. Umożliwia on zarówno wjazd, jak i wyjazd w obie strony, co znacząco poprawia dostępność komunikacyjną regionu,
  • Gorzów Wielkopolski Zachód (dawniej Wieprzyce) – kolejny węzeł, znajdujący się na przecięciu z drogą wojewódzką nr 132. Tak jak poprzedni, umożliwia wjazd i wyjazd w obydwu kierunkach, co ułatwia podróżowanie,
  • Gorzów Wielkopolski Południe (dawniej Zakanale) – sytuowany na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 22, oferuje wygodny dostęp do wjazdu i wyjazdu w obydwu kierunkach.

Te trzy węzły odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu płynności ruchu oraz podnoszeniu komfortu podróży dla kierowców i pasażerów korzystających z obwodnicy.

Historia

Pierwszy etap budowy wschodniej jezdni zachodniej obwodnicy Gorzowa Wlkp. został oddany do użytku 25 października 2003 roku. Inwestycja ta była realizowana przez miasto Gorzów Wlkp., a jej wykonawcą była firma Berger Bau, z którą umowę podpisano 23 sierpnia 2001 roku. Akt erekcyjny, stanowiący symboliczny początek budowy, został złożony 20 września 2001 przez Manfreda Weissa, członka zarządu Berger Bau oraz Tadeusza Jędrzejczaka, prezydenta Gorzowa.

Ten fragment obwodnicy miał długość 2,38 km i biegł od węzła Zakanale do tymczasowego ronda, które zlokalizowane było na skrzyżowaniu z ulicą Sulęcińską. Rondo to, nazwane Rondem Zielonogórskim, zostało później rozebrane w trakcie budowy kolejnego odcinka S3 prowadzącego do Międzyrzecza.

30 grudnia 2003 roku, podczas XXII sesji Rady Miasta, całemu odcinkowi obwodnicy wyznaczono nazwę Trasa Zgody. Warto dodać, że rozważano również nazwę Trasa Zjednoczonej Europy, jednakże nie uzyskała ona akceptacji radnych.

Na przestrzeni lat realizowane były dalsze etapy budowy. W okresie między 11 kwietnia 2005 a 27 listopada 2007, konsorcjum Strabag-Kirchner na zlecenie zielonogórskiego oddziału GDDKiA zrealizowało kolejny odcinek obwodnicy. Nowa część miała długość 9,5 km i obejmowała budowę dwóch węzłów: Wieprzyce oraz Małyszyn. Ostateczne oddanie tego odcinka miało miejsce z blisko dwumiesięcznym opóźnieniem, co było efektem licznych usterek, które należało usunąć.

30 września 2014 roku podpisano umowę z firmą Dragados SA na budowę jezdni zachodniej obwodnicy. Przebudowa blisko 12-kilometrowego odcinka wymagała nakładów rzędu ponad 289 mln zł. Wykonawca zadeklarował, że obie jezdnie będą udostępnione kierowcom do końca czerwca 2017 roku, natomiast zakończenie wszystkich prac planowane było na październik 2017 roku.

Przypisy

  1. Elżbieta Pałys: S3: Dziś pojedziemy obwodnicą Gorzowa Wielkopolskiego. Rynek Infrastruktury, 09.10.2017 r. [dostęp 09.10.2017 r.]
  2. Wayback Machine [online], 27.05.2013 r. [dostęp 22.11.2017 r.]
  3. Zarchiwizowana kopia. [dostęp 22.11.2017 r.]
  4. Serwis Miejski Gorzowa Wielkopolskiego. [dostęp 12.09.2008 r.]
  5. gazeta.pl: Zaczyna się budowa ostatniego odcinka obwodnicy
  6. Gazeta Lubuska: Porażający raport NIK o obwodnicy Gorzowa
  7. Droga S3 na gorzowskim odcinku ma być przejezdna przed wakacjami

Oceń: Zachodnia obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:17