Trasa Nadwarciańska w Gorzowie Wielkopolskim


Trasa Nadwarciańska to ważna droga w Gorzowie Wielkopolskim, która stanowi część przebiegu drogi krajowej nr 22. Jest to kluczowy odcinek, który prowadzi w kierunku Kostrzyna nad Odrą, umożliwiając sprawny transport i komunikację w tej części Polski.

Na północnym krańcu Trasy Nadwarciańskiej, droga ta łączy się z innymi ważnymi trasami komunikacyjnymi. Dzięki połączeniu za pośrednictwem ulicy Pomorskiej z Trasą Średnicową Północną, mieszkańcy oraz podróżni zyskują dodatkowe możliwości poruszania się w obrębie miasta oraz poza nim.

Znaczenie

Trasa Nadwarciańska odgrywa kluczową rolę w chronicznych zmianach transportowych w Gorzowie Wielkopolskim. Jej podstawowym celem jest znaczne skrócenie czasu przejazdu przez obszar miejski, co przynosi wiele korzyści mieszkańcom i użytkownikom dróg.

Poza tym, odciążenie centrum miasta od intensywnego ruchu tranzytowego ma także ogromne znaczenie. Dzięki temu rozwiązaniu, w znaczący sposób ogranicza się niszczenie cennych zabytków, które były narażone na stałe obciążenie wynikające z dużej liczby przejeżdżających pojazdów.

Charakterystyka

Na odcinku od Ronda Santockiego do węzła Gorzów-Zakanale na obwodnicy zachodniej, trasa jest zorganizowana jako jednojezdniowa droga, która posiada dwa pasy ruchu w każdą stronę. W dalszej części, aż do granicy miasta, jezdnia zwęża się do dwóch pasów, przydzielając po jednym w każdym kierunku. W obszarze śródmiejskim, trasa przeważnie prowadzi przez mosty oraz wiadukty.

Zabudowa wzdłuż trasy, gdy prowadzi ona po powierzchni ziemi, jest stosunkowo rzadka oraz znacznie oddalona od samej jezdni. Co więcej, poza terenami przy granicy miasta, dominującą formą zabudowy jest przemysłowa, przystosowana na potrzeby magazynowe.

Budowa

Rozpoczęcie budowy trasy miało miejsce w 1987 roku. Zasadniczą częścią pierwszego etapu była budowa Mostu Lubuskiego, który znajduje się nad linią kolejową nr 203 oraz nad rzeką Wartą i zjazdem do ul. Zielonej. Uroczystość otwarcia tej części trasy odbyła się w 1999 roku. W następnym roku, w 2000, otwarto Rondo Santockie, które powstało w wyniku przebudowy kilku ulic: Warszawskiej, Podmiejskiej oraz Teatralnej.

W dalszym etapie realizacji inwestycji, zrealizowano rozbudowę trasy, czego częścią była budowa przeprawy przez Kanał Ulgi, wiaduktów nad ulicami Grobla i Mazowiecką oraz ronda Marcina Kasprzaka, jak również wiaduktu nad linią kolejową nr 367. Dodatkowo, kontynuowano przedłużenie trasy ku południowej granicy miasta, w rejon planowanego węzła, który ma obsługiwać projektowaną ekspresową obwodnicę miasta. Zakończenie budowy miało miejsce w 2000 roku.

Koszt całkowity realizacji tego projektu budowlano-inwestycyjnego wyniósł około 85 milionów złotych.

Przypisy

  1. Paweł Krysiak: Z prezydentem Gorzowa rozmawiamy o miejskich inwestycjach. [dostęp 17.07.2013 r.]

Oceń: Trasa Nadwarciańska w Gorzowie Wielkopolskim

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:9