Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim, funkcjonujący jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, pełni kluczową rolę w zakresie transportu publicznego w regionie. Zakład ten został przekształcony 1 stycznia 2013 roku z wcześniejszej formy instytucjonalnej, a jego podstawowym celem jest zapewnienie sprawnej obsługi komunikacyjnej mieszkańców i odwiedzających.
MZK Gorzów Wielkopolski nie tylko obsługuje miasto, ale również realizuje połączenia do licznych gmin ościennych, takich jak: Bogdaniec, Deszczno, Kłodawa, Santok oraz Lubiszyn. Dzięki temu sieć komunikacyjna jest rozbudowana i dostępna dla różnych grup użytkowników, co z pewnością podnosi komfort podróżowania.
Historia MZK
Historia komunikacji miejskiej w Gorzowie Wielkopolskim sięga końca XIX wieku. 29 lipca 1899 roku zainaugurowano kursy tramwajów elektrycznych; niestety, już 11 września 1922 roku wstrzymano ich działalność z powodu braku rentowności. Wznowiono ruch tramwajowy 15 sierpnia 1924 roku, a dwa lata później, w 1926 roku, otwarto nową linię tramwajową łączącą Stary Rynek z Zamościem przez nowowybudowany most na rzece Warcie.
W 1945 roku tramwaje zniknęły z ulic Gorzowa na ponad dwa lata, a ich działalność wznowiono w 1947 roku, kiedy to uruchomiono jedną z linii. Utworzenie Zakładu Komunikacji Miejskiej miało miejsce w styczniu 1954 roku, poprzez wyodrębnienie go z Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Mimo formalnego założenia MZK, rzeczywista dynamiczna działalność komunikacji tramwajowej rozpoczęła się wcześniej, bo w 1947 roku, lecz chwilowo przerwano ją z powodu złego stanu infrastruktury.
W 1949 roku ponownie przywrócono tramwaje do użytku, a dwa lata później, w 1960 roku, zainaugurowano komunikację autobusową. W tej samej dekadzie działający zakład wzbogacił się o pierwsze nowe autobusy typu San H-01B. Dalszy rozwój infrastruktury miał miejsce z początkiem lat 70., kiedy to rozpoczęto budowę nowej zajezdni przy ul. Kostrzyńskiej, która oddano do użytku w 1972 roku.
W kolejnych latach MZK zmieniało swoją nazwę na Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, a później przekształciło się w Miejski Zakład Komunikacji budżetowy gminy Gorzów Wielkopolski w 1991 roku. Nieustanne innowacje miały miejsce także na początku nowego milenium. 4 marca 2000 roku MZK wzbogaciło się o pierwsze niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 12 I.
W marcu 2007 roku prezydent miasta, Tadeusz Jędrzejczak, rozważał likwidację torowiska, co wywołało gwałtowne protesty mieszkańców oraz opór radnych Rady Miejskiej. W maju 2007 roku projekt został ostatecznie wycofany. Z powodu rosnącego zainteresowania, w lutym 2008 roku uruchomiono dodatkowe kursy na wydłużonych trasach linii 101, 104, 117 oraz 202.
Rok 2008 przyniósł jeszcze więcej innowacji – nowe pojazdy i zmiany w systemie komunikacyjnym. Gorzowskie MZK wzbogaciło się o autobusy przegubowe MAN NG313, które wprowadzono głównie na największe linie gorzowskich autobusów. Równocześnie stało się konieczne zawieszenie trzech bezpłatnych linii autobusowych na czas nieokreślony. W grudniu 2008 roku zakończono działalność niektórych starszych modeli, takich jak Jelcze M11.
Po latach transformacji, MZK w 2016 roku zawiesiło linie tramwajowe 1 i 3, które do tej pory były nierozerwalnym elementem miejskiego transportu. W ich miejsce wprowadzono komunikację autobusową T1 i T2. W 2018 roku zrealizowano modernizację ul. Kostrzyńskiej i uruchomiono nową linię T4, utworzoną z myślą o ulepszeniu transportu do osiedli mieszkalnych.
Finansowe wsparcie również nie pozostawało w tyle. W latach 2016 i 2017 MZK zakupiło 37 nowych i używanych autobusów, co zwiększyło możliwości przewozowe zakładu. W 2021 roku podpisano umowę z Solarisem na dostawę pierwszych elektrycznych autobusów, mających zrewolucjonizować miejskie linie transportowe już w 2022 roku.
Zajezdnie
Osobny artykuł: Kostrzyńska.
Tabor
Tabor liniowy
Autobusy
W grudniu 2020 roku Gorzów Wielkopolski ogłosił przetarg na dostawę sześciu nowych autobusów. W wyniku tego przetargu zwycięzcą została firma MAN, oferująca autobusy typu Lion’s City. Natomiast w maju 2021 roku, odbył się kolejny przetarg, tym razem na osiem autobusów, który wygrał Solaris, dostarczając modele Urbino 12 electric.
Rodzaj autobusu | Rok produkcji | Data rozpoczęcia eksploatacji | Udogodnienia | Numery taborowe | Ilość | |
Solaris Urbino 12 | IV generacja | 2016 | 2016 | _ | 624-633 | 10 |
---|---|---|---|---|---|---|
IV mild hybrid | 2021 | 2021 | _ | 668, 669 | 2 | |
IV electric | 2022 | 2022 | _ | 670-677 | 8 | |
MAN NL263 | 2003, 2004 | 2013 | _ | 613, 614 | 2 | |
MAN Lion’s City | NL283 | 2011, 2013 | 2011, 2023 | _ | 598-608, 678 | 12 |
NL273 | 2007 | 2013 | _ | 609-612 | 4 | |
NL263 | 2005 | 2013 | _ | 615, 616 | 2 | |
NL323 | 2017 | 2017, 2024 | _ | 634-648, 679-682 | 19 | |
NL330 | 2021 | 2021 | _ | 662-667 | 6 | |
MAN Lion’s City LL | NL353-15 | 2008, 2009 | 2014, 2017 | _ | 617-622, 649, 650 | 8 |
NL363-15 | 2017 | 2017 | _ | 651-654 | 4 | |
MAN Lion’s City Hybrid | NL253 | 2017 | 2017 | _ | 655-660 | 6 |
Łączna liczba pojazdów | 83 |
(aktualny stan taborowy na dzień 02.02.2024 r.)
Tramwaje
Rodzaj tramwaju | Rok wytworzenia | Początek użytkowania | Udogodnienia | Numery taborowe | Liczba |
Wegmann/Düwag 6ZGTW | 1966, 1967 | 1999, 2011 | – | 252-259 | 8 |
---|---|---|---|---|---|
Wegmann/Düwag 6EGTW | 1971 | 2004 | – | 272 | 1 |
Pesa Twist 2015N | 2019 | 2019 | – | 301-314 | 14 |
Łączna liczba pojazdów | 23 |
(aktualny stan taborowy na dzień 02.02.2024 r.)
Pozostały tabor
Rodzaj pojazdu | Zadania | Data produkcji | Data rozpoczęcia eksploatacji | Numery identyfikacyjne | Ilość |
Jelcz M11 | pojazd historyczny | 1990 | 1990 | 481 | 1 |
---|---|---|---|---|---|
Jelcz 120M | 1996 | 1996 | 505 | 1 | |
Jelcz 120MM/2 | 1998 | 1998 | 517 | 1 | |
MAN NL313 | szkolenie kierowców | 2000 | 2009 | 597 | 1 |
MAN Lion’s Coach | 2013 | 2018 | 661 | 1 | |
Konstal N3 | pojazd historyczny | 1955 | 1997 | 100 | 1 |
Konstal 105Na | szkolenie kierowców | 1977 | 1980 | 78 | 1 |
pojazd na imprezy | 1976 | 1983 | 117 | 1 | |
Lublin | pojazd pomocniczy | 1997, 1999, 2003, 2004 | 1997, 1999, 2004 | 014, 742-011, 742-012, 742-252 | 4 |
Škoda Octavia | 2004 | 2007 | 741-009 | 1 | |
Citroën Jumper | 2000 | 2007 | 742-253 | 1 | |
Škoda Fabia Combi | 2008 | 2008 | 011 | 1 | |
Fiat Doblo | 2015 | 2015 | – | 1 | |
Fiat Ducato | 2015, 2016 | 2015, 2016 | – | 4 | |
Łączna ilość pojazdów | 20 |
(aktualny stan taborowy na dzień 11.08.2022 r.)
Przypisy
- a b c -=[Fotogaleria Transportowa]=- - Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim Sp. z o.o. MZK Gorzów Wielkopolski [online], phototrans.pl [dostęp 02.02.2024 r.]
- UM GorzówU.G. Wielkopolski UM GorzówU.G., MAN dostarczy autobusy miejskie do Gorzowa [online], mail.automotivesuppliers.pl [dostęp 11.08.2022 r.]
- Transport Publiczny [online], transport-publiczny.pl [dostęp 15.07.2021 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
RON Podmiejska | Lądowisko Gorzów Wielkopolski-Szpital | Marina Gorzów | Port GorzówOceń: Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim