Port Gorzów


Port Gorzów, zlokalizowany w sercu Gorzowa Wielkopolskiego, to istotny punkt na mapie transportu wodnego w Polsce. Jest to port rzeczny położony nad rzeką Warta, który odgrywa kluczową rolę na międzynarodowej trasie wodnej E-70.

Obecnie jest to jedyna stocznia funkcjonująca na rzece Warta, co czyni go unikalnym ośrodkiem w regionie, gdzie odbywa się zarówno transport towarów, jak i działania związane z budownictwem oraz konserwacją jednostek pływających.

Historia

Historia gorzowskiego portu sięga roku 1886, kiedy to zbudowano miejsce, które miało pełnić funkcję portu ochronnego. Taki port był nieocenionym schronieniem dla jednostek pływających w czasie wysokiej wody, a także w okresie zatorów lodowych oraz zimowych, kiedy warunki na rzekach były szczególnie trudne.

Przed 1945 rokiem, miasto było istotnym ośrodkiem żeglugi śródlądowej, dysponującym dobrze wyposażonym portem o długości nadbrzeża wynoszącej 0,5 km oraz miesięczną przepustowością przekraczającą 180 barek o tonażu do 600 ton. Po wojnie, gorzowski port, mimo że mocno zniszczony i pozbawiony niezbędnych urządzeń do przeładunku, był wykorzystywany do wywozu cegły z rozbiórek.

W ostatnich latach port zyskał nowe życie dzięki remontowi najstarszego pływającego lodołamacza, jednostki o nazwie „Kuna”. Ponadto, trwają obecnie prace związane z renowacją historycznego parowca – „Kormoran”, który stanowi nie lada atrakcję dla miłośników żeglugi.

Obecnie, Stowarzyszenie Wodniaków „Przystań Gorzów” dzierżawi port rzeczny i prowadzi tam prace konserwacyjne oraz montażowe dotyczące różnych jednostek pływających. W planach jest również stworzenie przystani turystycznej, która ma być dedykowana zarówno dla żeglugi pasażerskiej, jak i jachtowej. W bliskim sąsiedztwie ma powstać niewielki hotel, tawerna oraz pole biwakowe z wygodnymi udogodnieniami.

Realizacja tych ambitnych projektów zależy jednak od możliwości pozyskania funduszy z unii europejskiej, co jest kluczowe dla przyszłości gorzowskiego portu. Ekspozytura Terenowa Bydgoskiej Żeglugi na Wiśle, Rejon Dróg Wodnych, oraz Miejska Rada Narodowa w Gorzowie doskonale zdają sobie sprawę z potencjału odbudowy portu, której celem jest nie tylko rekonstrukcja zniszczonych nabrzeży, ale także zakup i instalacja nowoczesnych dźwigów i innych urządzeń transportowych, a także budowa odpowiedniego zaplecza magazynowego. W ten sposób gorzowski port rzeczny może stać się znowu prężnie działającym miejscem na wodnej mapie regionu.

Położenie

Port Gorzów, znany z wyjątkowego położenia, znajduje się na Zawarciu, w bliskim sąsiedztwie mostu Lubuskiego w Gorzowie Wielkopolskim. Ta malownicza lokalizacja leży nad dolną Wartą, zaledwie 10 km na zachód od punktu, w którym Noteć wpada do Warty.

Port ten zapewnia bezpośrednią łączność z różnymi miastami, korzystając z wodnych szlaków. Dzięki rzece Warcie można łatwo dostać się do Poznania, a także wykorzystać Noteć i Kanał Bydgoski w celu dotarcia do Bydgoszczy oraz portów położonych nad Wisłą. Dodatkowo, port jest połączony z Szczecinem na północy, a na południu z Wrocławiem, Opolem oraz Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.

Przypisy

  1. Inwestycje w Gorzowie: Marina na brzegu Warty. [dostęp 11.10.2014 r.]
  2. a b Port rzeczny w Gorzowie. [dostęp 11.10.2014 r.]
  3. a b c Port Gorzów. [dostęp 11.10.2014 r.]
  4. a b Jedyna stocznia na Warcie. [dostęp 11.10.2014 r.]
  5. Komunikacja. [dostęp 11.10.2014 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim | RON Podmiejska | Lądowisko Gorzów Wielkopolski-Szpital | Marina Gorzów

Oceń: Port Gorzów

Średnia ocena:4.64 Liczba ocen:11